GOLVEN van de GEEST
De wederzijdse beïnvloeding van hersenen en
bewustzijn
Hersenonderzoek en
bewustzijn
Informatie en Achtergronden over de BreinRitme Methode
door Prasadam
Alles wat we doen heeft met onze geest te doen. Onze geestelijke vermogens.
In plaats van het woord geest wil ik liever ik het Engelse woord “mind”
gebruiken. Dat is ruimer van inhoud dan ons germaanse “geest”. Mind kan
zowel het verstand betekenen als de inhoud van het denken, als het
ongrijpbare wat wij onder geest verstaan, maar omvat niet de spirituele geest,
die in het Engels ook “spirit” wordt genoemd.
We hebben allemaal wel een opvatting over onze mind. De mind is het stuk gereedschap
waarmee we denken. Over het algemeen wordt de mind als een vast gegeven gezien, een
vermogen met een bepaalde capaciteit, zoiets als intelligentie. Net zoals je met twee armen
bent geboren en niet met drie armen, is de opvatting dat je ook geboren bent met een
bepaalde mind-set. Of je nu naar de gym gaat of naar school, hoezeer je ook je best doet,
meer mind dan waar je mee geboren hebt kun je niet aankweken. Net zo min als een derde
arm.
Nu kunnen we de laatste tijd toch stemmen horen die beweren dat met behulp van bepaalde
technieken de functies van de mind sterk kunnen worden beïnvloed, cq kunnen toenemen.
In zijn boek A method for Personal Growth and Development schrijft Win Wenger dat
diegenen die intuïtieve sprongen van scherpzinnigheid kunnen maken -zoals Einstein,
Mozart en gelijken- boodschappen kunnen lezen die hun onbewuste (of onderbewuste)
tracht door te geven. De rest van ons ontvangen die boodschappen wel, maar zijn niet
bedreven genoeg om die daadwerkelijk op te merken, cq te horen, zich te realiseren.
Zo schreef Einstein zijn wetenschappelijke kundigheid toe aan wat hij noemde een “vaag
spel” met “tekens,” “beelden,” en andere elementen. Zowel visuele als lichamelijke. Dit
combinerend spel was voor hem het essentiële element in “productief denken”.
Als we naar Zen-monniken kijken, krijgen we een gelijksoortig beeld. Deze mannen hebben
door oefening die zij ZaZen noemen hun mind zo getraind dat die mind open en
ontvankelijk wordt om diepere lagen vanuit het onbewuste naar een niveau van bewuste
realisatie te brengen. Door de beoefening van deze meditatie-techniek wordt de zen-monnik
niet meer afgeleid door de hersenactiviteit op andere niveaus, activiteit die de “ruis” vormt
die zicht, of toegang tot de diepere lagen belet.
Wat gebeurt er nu in de hersenen van een uitvinder, een creatief genie, een zen-monnik wat
er niet gebeurt in de hersenen van de gewone mens?
Om dit uit te zoeken is er intensief onderzoek gedaan naar de hersenfuncties bij zen-
monniken. Hieruit bleek dat de hersengolven door meditatie worden beïnvloed: de
hersenen gaan op een ander dan gebruikelijk niveau functioneren, en wel op een lagere
frequentie. Pas wanneer de frequenties tot een bepaalde waarde zijn gedaald worden de
ervaringen beleefd die het doel vormen van de meditatiepraktijken. Hieruit kan de
conclusie worden getrokken dat door meditatie de hersenen en daarmee de mind, gericht
worden geplooid waardoor zij ontvankelijker worden om specifieke ervaringen te gaan
beleven.
Het traditionele denken over deze verschijnselen heeft ons de mening toegedaan dat
functies als creativiteit, meditatie, mystieke ervaring etc. slechts zijn voorbehouden aan de
uitverkorene, het genie, of de geluksvogel. Nu wij echter weten dat deze verschijnselen in
de eerste plaats de gevolgen zijn van hersenfuncties en van bepaalde frequenties, rijst de
vraag of deze hersenfrequenties op een ander dan de traditionele manier zouden kunnen
worden opgewekt. Bestaan er technieken die geen jaren en jaren van praktijk vereisen om
toch de gewenste resultaten te bereiken? Zijn er misschien externe stimuli te vinden die
ons hierbij kunnen helpen?
KUNNEN EXTERNE STIMULI HERSENGOLVEN STUREN ?
Er is een natuurwet die ons leert dat bepaalde ritmische systemen de neiging hebben
synchroon te gaan lopen. Dit is een ontdekking van onze Christiaan Huygens geweest, toen
hij vond dat na verloop van tijd meerdere van zijn klokken een synchroon patroon van
slingerbeweging gingen vertonen. Dit verschijnsel wordt entrainment genoemd.
Deze natuurwet zien we ook in ons lichaam terugkomen. In ons lichaam schijnen de
ritmische systemen elkaar nooit tegen te werken, maar neigen er naar om altijd samen te
gaan werken in een synchroon ritme. Een gebrek aan synchronisatie zoals in het geval van
een hartklep die niet geheel met de bloedstroom meewerkt lijdt tot ziekte.
Daarbij blijkt dat deze lichaamsfuncties zich synchroon neigen te gaan gedragen met de
oscillerende eigenschappen van de omgeving. Er bestaat een overweldigende hoeveelheid
aanwijzingen dat dagelijks terugkerende ritmes (onze biologische klok) ons in entrainment
houden met de ritmes van de aarde, relatief tot de zon, en dat meerdere systemen in ons
lichaam zich ritmisch aanpassen aan repetitieve stimulering. Andere voorbeelden zijn de
wijze waarop mensen samen wandelen de neiging hebben in de pas te gaan lopen, of dat,
wanneer mensen in een ruimte samen klappen dit ook na verloop van tijd synchroon zullen
gaan doen. Denk ook eens aan het bekende verschijnsel van de periodieke cycli van
vrouwen die lang samenleven in een gesloten omgeving, zoals een klooster.
Door deze resultaten aangespoord is verder onderzoek verricht. Daaruit is een hoeveelheid
gegevens gekomen die ons inzicht geven hoe dit proces precies in zijn werk gaat. Hiermee
konden technieken van entrainment worden ontwikkeld die dit proces kunnen beïnvloeden
en tot zekere hoogte kunnen gaan sturen. En dit blijkt ook overduidelijk het geval te zijn
met onze hersenen. Door het verschijnsel van entrainment te gebruiken kunnen we de
functies van de hersenen tot op zekere hoogte sturen, zodat zij zich in gewenste gebieden
extra actief te gaan gedragen.
Juist over deze technieken wil ik het hier hebben. Zij kunnen ons enorm helpen met het
verkrijgen van meer inzicht in onszelf, de wereld, de realiteit. Meer toegang tot deze
technieken zal voor de mens een belangrijke stimulans kunnen betekenen om tot dieper
inzicht en hoger menselijkheid te komen.
Vast is komen te staan dat het menselijk functioneren voor een belangrijk deel wordt
gestuurd door deze hersenfrequenties. Om preciezer te zijn, door de hoogte van de
frequentie waarop de hersenen functioneren. Wanneer er scherpe aandacht en druk
handelen van ons wordt geëist werken de hersenen op een hogere frequentie dan wanneer
we rusten. Hoe lager de frequentie, hoe rustiger dat we ons voelen. Je zou dit kunnen
vertalen als een inzicht dat de oude meditatietradities al begrepen. Door meditatie te
praktiseren heeft men een techniek in handen waarmee de hersenfuncties worden
aangespoord om op een lagere frequentie te gaan functioneren.
Er bestaat een overvloed aan bewijs dat aantoont dat voldoende rust een absolute
noodzakelijkheid is om gezond te kunnen functioneren. Anders gezegd, blijkt het
noodzakelijk om voldoende tijd in een toestand te verkeren waarin lagere
hersenfrequenties de boventoon voeren. Maar dat schijnt niet altijd even eenvoudig te zijn
in onze huidige samenleving. Er wordt zoveel van ons geëist dat we te lang en te vaak in
een druk hersenpatroon functioneren. Dat zal zich uiteindelijk gaan wreken en tot
gezondheidsklachten leiden. Zo rigoureus werkt het menselijk lichaam. Als we op een
onnatuurlijke wijze leven worden we teruggefloten.
Nu kunnen we natuurlijk met een vorm van afgunst kijken naar de monniken die zich uit de
drukte van het leven hebben teruggetrokken en dagelijks hun meditaties beoefenen
waardoor zij beslist nooit gestrest zullen worden. Maar de meesten van ons wensen niet
zon afgezonderd en teruggetrokken leven. Ook vinden wij dat wij niet de tijd hebben om zo
vaak en zo lang te mediteren. Zo dringt de vraag zich op of er een methode bestaat die ons
kan stimuleren om de hersenfrequenties niet zo hoog op te laten lopen maar ons juist helpt
om rust te bewaren onder elke omstandigheid.
MET DE BREINRITME TECHNOLOGIE IS HIER DE OPLOSSING
Met de BreinRitme Methode worden de hersenen op een natuurlijke wijze gestimuleerd om
zich op vooraf gekozen frequentiegebieden dominant te gaan functioneren. Dat betekent
dat de jarenlange praktijk van meditatieve beoefening nu is teruggebracht tot het
aanwenden van de juiste technologie om dezelfde resultaten te bereiken. Zo kan men zich
bewust gaan richten op de ontwikkeling van bepaalde kwaliteiten en/of menselijke
eigenschappen die voorheen minder actief waren. Immers het zijn in de eerste plaats de
hersenen die gedrag sturen.
Daarnaast zijn ook psychische en zelfs spirituele opvattingen en ervaringen de gevolgen
van hersenfunctioneren. Ook hier kan de BreinRitme Methode een krachtig middel zijn om
deze functies te ontwikkelen.
Duidelijk ook is de opvatting uit de medische en wetenschappelijke hoek:
Meditatie kan worden omschreven als een krachtig medicijn dat geen
schadelijke neveneffecten heeft.