GOLVEN van de GEEST
ADD, ADHD en de
BreinRitme Methode
Informatie en Achtergronden over de BreinRitme Methode
ADD, ADHD en de BreinRitme Methode
door Prasadam
Wij verkeren in de gelukkige situatie dat de barensweeën van een nieuw
kennisgebied achter ons liggen en kunnen nu gaan ontdekken wat de nieuw
geborene ons te bieden heeft. De nieuw geborene is hersengolf-stimulatie, en
hij ziet er gezond en veel belovend uit. Ik weet zeker dat de wereld hier een
bron aan vreugde aan zal beleven en zich zal gaan laven aan de nectar die hij
ons te bieden heeft.
De erkenning van deze positieve ontwikkeling is nog maar van zeer recente datum. Soms schijnt
het alsof de inslag van nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen zo overrompelend is dat zij domweg
genegeerd worden. Zij passen simpelweg niet in het wereldbeeld dat wij koesteren en concluderen
dat die ontdekkingen daarom incorrect zijn. Dat is naar mijn mening de oorzaak dat de reguliere
psychiatrie nog altijd zo enorm weinig aandacht schenkt aan de onderzoeksresultaten van o.a. het
Munroe Institute, van Oster en van de Transcendental Meditation beweging dat al sinds de jaren
zeventig van de vorige eeuw onderzoek heeft gedaan naar de verscheidenheid in energiegolven die
eigen zijn aan het functioneren van de hersenen. Maar het is niet meer te negeren. De aanwijzingen
en bewijzen stapelen zich op: inzicht en gebruik van aanpassingen in hersengolfpatronen kan het
functioneren van de mens sterk beïnvloeden.
Onze hersenen blijken het gemoed waarin wij ons bevinden weer te geven in bepaalde frequenties.
Omgekeerd wordt ons gemoed gestimuleerd wanneer de hersenen zich in bepaalde
frequentiegebieden bewegen. Elders op deze site staat een uitgebreide uitleg over dit verschijnsel
en hoe met geluid de frequenties kunnen worden opgewekt, waardoor gericht stemmingen en
condities kunnen worden opgeroepen. Deze kennis is nu vervat in de BreinRitme Methode, een op
Binaural Beat gefundeerde methode die de hersenen direct aanspreekt. Het is deze methode die wij
bij Golven van de Geest aanbieden in haar programmas voor zelfontwikkeling en heling. Binaural
Beat is voor mij een van de meest mooie ontdekkingen geweest van de laatste tijd, want het is ons
nu mogelijk om met geluid mensen te helen van kwalen die voordien uitsluitend met medicijnen te
bestrijden waren. Met alle bijwerkingen van dien.
Een van de condities die veel baat blijkt te hebben met deze techniek is ADD (Attention Deficit
Disorder ) en haar verwante ADHD (Attention Deficit Hyperacivity Disorder). De laatste jaren is veel
onderzoek gedaan naar ADD en ADHD en daar zijn interessante gegevens uit voortgekomen. Over
het algemeen komt deze conditie alleen bij kinderen voor, maar de laatste jaren zien we ook een
sterke toename bij volwassenen. Onderzoek toont aan dat deze kinderen gewoonlijk een
hersenactiviteit vertonen die “vast” is komen te zitten in het lage Theta gebied. Zij vertonen
verschijnselen van dagdromen en blijken niet in staat om hun hersenfrequenties op te voeren tot in
het hogere Betagebied, waar functies als een normale mentale externe focus plaats hebben.
Daarnaast blijkt er op meerdere niveaus een hapering te bestaan in de communicatie tussen de
twee hersenhelften.
Deze resultaten kunnen worden gezien als een aanwijzing dat veel mensen met ADD moeite hebben
met het in stand houden van hogere niveaus van hersenprikkeling wat samen gaat met het in stand
houden van alertheid en gerichte aandacht.
Breinstimulaties (dmv behulp van Binaural Beat) die de hersenen uitnodigen om op een hogere
frequentie te gaan functioneren blijken in vele gevallen uiterst efficiënt in de behandeling van ADD
en ADHD. Om de beide hersenhelften te synchroniseren wordt in eerste instantie een programma
aangeboden dat op een frequentie ligt die gelijk is aan de snelheid waarop het brein van de cliënt
normaal functioneert. Dit stimuleert een onmiddellijke synchronisering van de hersenhelften. Daarna
kan worden begonnen met een programma dat de frequenties langzaam opvoert. De cliënt voelt
zelf wanneer dit programma “geen rek” meer heeft. Na enkele dagen dit programma te hebben
herhaald is het brein in staat een volgend programma te accepteren waar weer een hoger bereik
mee wordt gevoerd. De elasticiteit van de hersenen wordt met ieder programma ruimer. Zo geeft de
cliënt zelf aan hoe snel de beta-frequenties kunnen worden geïntroduceerd waarin een normaal
functioneren van focus en aandachtgerichtheid als natuurlijk worden ervaren.
Het moge uit bovenstaande duidelijk zijn dat een persoonlijke benadering van de programma's de
voorkeur geniet, maar dit blijkt in de meeste gevallen niet noodzakelijk. Door een trapsgewijze
structuur in de programmas te brengen worden alle gebieden die gestimuleerd dienen te worden
bediend van de noodzakelijke impulsen. Zo kan het zenuwstelsel worden her-opgevoed en de beide
hersenhelften in balans worden gebracht om beter met elkaar te kunnen communiceren. Door
herhaald gebruik wordt een normaal functioneren van de hersenen bereikt waardoor het kind voor
zichzelf een stressvrije levensconditie genereert. Het kan weer leren en met anderen omgaan omdat
zijn gedrag nu de sociale norm accepteert.
Ik kan maar niet begrijpen dat de overweldigende hoeveelheid informatie die studies over deze
behandeling heeft voortgebracht niet wijds en zijds bekender is. Ligt het misschien aan de
farmaceutische industrie die geen baat heeft bij de baat van de patient? ADD en ADHD zijn
condities waar een heel gezin onder kan lijden. Het is verheugend dat een cliëntvriendelijke
behandeling als de BreinRitme Methode zon efficiënte therapie kan betekenen waarmee de
problemen, die ADD en ADHD veroorzaken, kunnen worden opgelost. Geen nare bij-effecten. Geen
levenslange rekeningen bij de apotheek. Geen spanningen meer in de familie. De BreinRitme
Methode geeft deze kinderen weer de mogelijkheid om in harmonie met hun omgeving te
functioneren.
Mocht u gebruik gaan maken van het pakket van Golven van de Geest lees dan zorgvuldig de
bijgevoegde informatie. Het zal de behandeling alleen maar soepeler laten verlopen.
Hyperactieve ADHD kinderen zijn gewoonlijk slimme kinderen met een hoog IQ. Een
hoger IQ houdt in dat deze kinderen een hogere stofwisseling hebben om informatie
in hun brein te verwerken. Terwijl anderen nog bezig zijn met voorbereidingen zijn
ADHD kinderen al bezig met de volgende stap! Indien nu de informatiepaden tussen
de twee hersenhelften verstoord zijn, wordt het neurosysteem gestrest en gespannen
wanneer informatie niet kan gaan naar waar die zou moeten gaan. Hoe meer stress
in het neurosysteem hoe meer het sympatische deel van het autonome zenuwstelsel
dominant wordt zodat het systeem meer en meer “hyper” wordt.
Kinderen met deze korte attentie-radius vertonen over het algemeen lage niveaus van
glucose-metabolisme in de corticale delen van de hersenen. Zij vertonen naast dit
lager niveau van hersengolf-activiteit een patroon van minder zuurstofverbruik in de
hersenen, waarbij sommige studies een verhoogde theta-activiteit laten zien in de
frontale en centrale locaties van de cortex, naast een verlaagde beta-activiteit in de
posteriore en temporale regionen van de cortex.